Informatie voor de leden over de verkiezingen

Om onze leden te voorzien van informatie over de verkiezingen wordt aandacht besteed in het KBO-PCOB magazine van maart in de vorm van interviews met de 6 lijsttrekkers van de grootste partijen, het actieplan van KBO-PCOB en informatie over hoe gestemd kan worden. Op de website van KBO-PCOB wordt een verkiezingsplatform ingericht waarin de leden de volgende informatie kunnen vinden:

  1.   Inzet per speerpunt 
  2. Algemeen/introtekst 
  3. Onderwerpen
  4. Senioren aan het woord, interviews wat senioren belangrijk vinden voor de komende kabinetsperiode 
  5. Onze acties en campagnes 
  6. ‘Download hier uw raamposter’ 
  7. Actie: wordt buddie 
  8. Actie Tegeltjes 
  9. Actie vraag aan de politiek 
  10. Actie Pensioenen 
  11. Acties Wonen  
  12. [nieuwe acties, nog te ontwikkelen]
  13. Hoe gaat stemmen in zijn werk in corona tijd?
  14. Nieuws rond de verkiezingen

De informatie komt hier te staan: www.kbo-pcob.nl/verkiezingen

Op dit moment staat hier weinig informatie, maar komende weken zal dit deel van de website steeds verder worden ingevuld.

Actie met en door de leden: We laten van ons horen!

Na de interviews met de lijsttrekkers die verschijnen in het KBO-PCOB magazine dat 23 februari uitkomt willen we nu ook het woord geven aan de leden. Door middel van communicatie in het magazine (artikel en posters) een oproep om uw stem te laten horen door het stellen vragen aan (nieuwe) Kamerleden. Maar ook om wijsheden te delen vanuit het perspectief dat levenservaring van senioren de politiek wat mooier/beter kan maken. Concreet betekent dat:

  • Er zijn diverse posters gemaakt. De posters komen in het midden van het Magazine. Ook kunnen posters gedownload worden van de website. In de bijlage bij dit mailbericht staan voorbeeldposters.  Andere teksten van posters zijn:
    • Zorg voor de mantelzorger
    • Oud zijn betekent niet uitgerangeerd zijn
    • Senioren kunnen echt zelf nadenken over de toekomst

Door het plakken van posters kunt u betrokkenheid tonen en zichtbaar maken dat u uw stem laat horen. Deze oproep wordt ook via social media campagne gedaan. Ook andere senioren hopen we hiermee te bereiken, hetgeen leidt tot meer bekendheid van de organisatie. Bewust worden de posters ingericht met prikkelende teksten om zo aandacht en nieuwsgierigheid te creëren. Deze quotes zijn afkomstig van leden die geïnterviewd zijn zodat zij kunnen laten horen wat zij belangrijk vinden voor de komende kabinetsperiode. De QR code op de poster leidt naar het interview met het betreffende lid op de website. Vanuit daar kunt u ook makkelijk de andere informatie zien die op de website staat over de verkiezingen.

  • Senioren willen kritisch zijn en hebben vragen aan Kamerleden. We zetten in op vragen van senioren aan alle partijen en proberen deze online te laten stellen. Mogelijk willen deze senioren vaker in gesprek met politici. Dan is er de mogelijkheid buddie te worden. Deze buddies worden ingezet rond de vijf speerpunten van KBO-PCOB.
  • Kort na de verkiezingen vragen we u uw wijsheden te delen met de (nieuwe) kamerleden.  Ouder worden geeft wijsheid, reflectie en spiegeling.  Deze wijsheden zetten we om  in 150 echte tegeltjes die we aanbieden aan de nieuwe Tweede Kamer. De campagne hierom is met prikkelende teksten om zo aandacht en nieuwsgierigheid te creëren. Niet persé als oubollig, wel als stiekem geaccepteerde waarheden.

De campagne loopt van 23 februari tot en met verkiezingsdag. Daarna worden de tegeltjes gemaakt die worden aangeboden aan de kamerleden bij de installatie van de nieuwe Tweede Kamer. Als het kabinet is geformeerd worden buddies gekoppeld aan bewindspersonen.

In het magazine komt de volgende tekst om op te roepen mee te doen met de actie

Ouderen worden vaak genoemd in de media, maar dan te veel in termen van eenzaamheid, kwetsbaarheid, zorgkosten en zelfs ‘dor hout’. Senioren zijn veel meer dan dat! Ze zijn actief in (vrijwilligers)werk, als opvang voor kleinkinderen, ze houden de sportclubs, de kerken, de verenigingen draaiende. De samenleving heeft hun betrokkenheid hard nodig. Ze bezitten kennis, kunde en ervaring. De hele maatschappij kan hier de vruchten van plukken.

Meer dan de helft van de volwassenen in Nederland is 50 jaar of ouder. Dat is dus meer dan de helft van de mensen die mogen stemmen! Onze stem doet ertoe. We laten daarom goed van ons horen, bijvoorbeeld wat we belangrijk vinden als het gaat om zorg, wonen, pensioenen en zingeving. Niet alleen in tijden van verkiezingen maar ook daarna.

Hang de poster op

Daarom vragen we u de poster in het midden van dit Magazine eruit te halen en op een mooie, zichtbare plaats te hangen. Het is aan u welke kant u het meeste bij uzelf vindt passen.

Op www.kbo-pcob.nl/verkiezingen hebben we nog drie andere posters met uitspraken staan die u zelf kunt uitprinten. Maak de buren, voorbijgangers, uw visite maar nieuwsgierig! We vinden het erg leuk als u een foto maakt van de poster die hangt. Stuur de foto naar magazine@kbo-pcob.nl

Deel uw tegeltjeswijsheid met (nieuwe) Kamerleden

We willen uw kennis, kunde en ervaring kort na de verkiezingen delen met de (nieuwe) Kamerleden.  Dat doen we door deze wijsheden om te zetten in 150 echte tegeltjes met spreuken die we aanbieden aan de nieuwe Tweede Kamer. Doet u mee? Op pagina 43 vindt u een lege tegel. Schrijf daarop de wijsheid die u hebt meegekregen in dit leven en stuur het op naar ons. Misschien hangt u dan straks wel in de werkkamer van een van de Kamerleden!

Al onze acties en campagnes op

www.kbo-pcob.nl/verkiezingen

Hoe heeft KBO-PCOB invloed uitgeoefend op de verkiezingsprogramma’s van de verschillende lijsttrekkers? Hoe denken onze leden over de verschillende speerpunten in verkiezingstijd? Wat hadden de lijsttrekkers nog meer te zeggen? Waar kunt u nog meer posters downloaden? U leest alles over de achtergronden en onze acties en campagnes op onze website.

Wat is uw spreuk of wijsheid?

Schrijf het op dit tegeltje en stuur het naar ons op!

De mooiste spreuken en wijsheden gaan we dan op echte tegeltjes zetten en overhandigen aan een van de 150 (nieuwe) Kamerleden. Misschien hangt uw spreuk dan straks wel op de werkkamer van een van de Kamerleden!

Vul de spreuk en uw gegevens in en stuur deze pagina op naar:

KBO-PCOB Tegeltjes

Antwoordnummer 2645

3430 VD Nieuwegein (postzegel mag, hoeft niet)